Adaptive potential and academic adaptation of students: socialization factors
Abstract
Introduction. While universal and specific characteristics of student adaptation are shaped by prior socialization, the contributions of socialization institutions to academic adaptation in university students remain unclear. Identifying these factors is critical for developing adaptation programs. Aims. This study examines sociodemographic factors of adaptive potential and academic adaptation among university students. Materials and methods. Participants included 397 students (18.4 % male, 81.6 % female; mean age 19.4, SD 1.6) from rural (13.6 %), small-town (38.2 %), and large city (47.9 %) areas. Data were collected through a questionnaire evaluating sociodemographic indicators, a diagnostic methodology for assessing the structure of students' academic adaptation, and an assessment methodology for measuring adaptive potential. Results. Key findings reveal that ethnic identity, family well-being, and parenting style significantly affect adaptive potential and academic adaptation. Students reporting democratic parenting styles exhibited higher adaptive potential, better behavioral regulation, and superior academic adaptation. Conclusion. Among the factors of socialization of adaptive potential and academic adaptation of students, the strongest are the factor of commitment to the ethnic group, the parenting style in the family (democratic) and the level of well-being. The size of the parental family is not associated with the characteristics of adaptation. The number of friendships is a factor in adaptive potential. The results can be used in the socio-psychological service of universities
Downloads
References
2. Ермакова Е.С. Совладающее поведение, жизнестойкость, стрессоустойчивость и депрессия студентов вуза // Вестник Ленинградского государственного университета имени А.С. Пушкина. 2021. № 2. С. 142–159. DOI: 10.35231/18186653_2021_2_142
3. Попова Е.Н. Критерии и показатели адаптации студентов первого курса к образовательному процессу в вузе // Психолого-педагогический журнал «Гаудеамус». 2021. Т. 20, № 1 (47). C. 87–93. DOI: 10.20310/1810-231X-2021-20-1(47)-87-93
4. Куликова Т.И., Филиппова С.А. Исследование адаптационного потенциала в разных возрастных группах студентов в период пандемии // Российский психологический журнал. 2022. Т. 19(1). С. 6–18. DOI: 10.21702/rpj.2022.1.1
5. Шамионов Р.М., Шаров А.А. Ситуационные и личностные факторы адаптационной готовности студентов // Перспективы науки и образования. 2024. № 5 (71). С. 606–619. DOI: 10.32744/pse.2024.5.35
6. Григорьева М.В., Шамионов Р.М., Голубева Н.М. Роль рефлексии в адаптационном процессе студентов к условиям обучения в вузе // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 22. C. 23–30. DOI: 10.17759/pse.2017220503
7. Гришина Г.В. Университетская среда как фактор адаптации иностранных студентов в российском вузе // Russian Journal of Education and Psychology. 2024. Т. 15, № 5SE. С. 449–465. DOI: 10.12731/2658-4034-2024-15-5SE-650
8. Григорьева М.В., Шамионов Р.М. Методологические подходы к исследованию адаптационной готовности субъектов высшего образования // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2024. Т. 24, вып. 4. С. 421–429. DOI: 10.18500/1819-7671-2024-24-4-421-429
9. Гречкина Л.Ю., Шибанова Ю.В. Метакогнитивные образовательные технологии как фактор оптимизации процесса академической адаптации студентов в вузе // Современное педагогическое образование. 2020. № 11. С. 40–44.
10. Characteristics of academic adaptation and subjective well-being in university students with chronic diseases / R.M. Shamionov, M.V. Grigoryeva, E.S. Grinina, A.V. Sozonnik // European Journal of Investigation in Health Psychology and Education. 2020. Vol. 10(3). P. 816–831.
11. Баранов А.А., Малахова О.Н., Жученко О.А. Самооценка академических достижений в экзаменационной ситуации и личностные особенности студентов возрастного периода молодости // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2023. Т. 12, вып. 2 (46). С. 102–113. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-2-102-113
12. Академическая и социокультурная адаптация студентов в вузах России / П.А. Амбарова, Г.Е. Зборовский, В.С. Никольский, Н.В. Шаброва // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 12. С. 9–30. DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-12-9-30
13. Григорьева М.В. Типы адаптационной готовности личности в образовательной среде школы // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образова-ния. Психология развития. 2018. Т. 7, вып. 1(25). С. 56–61. DOI: 10.18500/2304-9790-2018-7-1-56-61
14. Соколова Е.В., Воевода Е.В., Морозов В.М. Социокультурные адаптационные стрессоры иностранных студентов в России // Перспективы науки и образования. 2022. № 5 (59). С. 476–490. DOI: 10.32744/pse.2022.5.28
15. Тимченко Н.С., Кочетова Ю.Ю., Бендрикова А.Ю. Академическая и средовая адаптация иностранных студентов медицинского вуза // Знание. Понимание. Умение. 2020. № 2. С. 175–185. DOI: 10.17805/zpu.2020.2.16
16. Созонник А.В. Академическая адаптация студентов с ограниченными возможностями психологического здоровья: теоретический анализ // Научно-педагогическое обозрение (Pedagogical Review). 2023. Вып. 2 (48). С. 147–163. DOI: 10.23951/2307-6127-2023-2-147-16
17. Perfectionism and Academic Adjustment among Undergraduates: The Coping Strategy as a Mediator / P.C. Siah, S.S. Ang, K.W. Tan et al. // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie = Psychological Science and Education. 2022. Vol. 27(5). P. 57–68. DOI: 10.17759/pse.2022270505
18. Impact of perceived social support and psychological capital on university students academic success: testing the role of academic adjustment as a moderator / M. Hassan, S. Fang, A.A. Malik et al. // BMC Psychology. 2023. Vol. 11. P. 340. DOI: 10.1186/s40359-023-01385-y
19. van Rooij E.C.M., Jansen E.P.W.A., van de Grift W.J.C.M. First-year university students academic success: the importance of academic adjustment // European Journal of Psychology of Education. 2018. Vol. 33. P. 749–767. DOI: 10.1007/s10212-017-0347-8
20. Ценностные основания переживания стресса и адаптации студентов: кросс-культурное исследование / Е.И. Колтунов, В.Г. Грязева-Добшинская, Ю.А. Дмитриева и др. // Образование и наука. 2022. Т. 24, № 2. С. 138–168. DOI: 10.17853/1994-5639-2022-2-138-168
21. Академическая адаптация студентов: разработка и валидизация новой методики / Р.М. Шамионов, М.В. Григорьева, Е.С. Гринина, А.В. Созонник // Психологическая наука и образование. 2022. Том 27. № 2. C. 53–68. DOI: 10.17759/pse.2022270205
22. Маклаков А.Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстренных условиях // Психологический журнал. 2001. Т. 22, № 1. С. 16–24.
23. Сухарев А.В. Сравнительный анализ ментальности России и республик бывшего СССР // Ученые записки Института психологии Российской академии наук. 2023. Т. 3, № 3. С. 23–38. DOI: 10.38098/proceedings_2023_03_03_03
24. Султаниязова Н.Ж. Взаимосвязь субъективного благополучия и культурных установок русских и казахов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2019. Т. 19, вып. 2. С. 199–206. DOI: 10.18500/1819-7671-2019-19-2-199-206
25. Шулакова Н.Н. Стратегии аккультурации удмуртской сельской молодежи в городе // Вестник Удмуртского университета. Серия История и Филология. 2014. Вып. 3. С. 175–180.
26. Ahmad S., Rana R.A. Students academic adjustment and science learning motivation at the university level // Journal of Turkish Science Education. 2023. Vol. 20(4). P. 587–605.
27. Климочкина А.Ю. Религиозная практика православных россиян как фактор экзистенциального благополучия // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2021. Т. 18, № 1. С. 203–210. DOI: 10.17323/1813-8918-2021-1-203-210
28. Хащенко В.А. Психология экономического благополучия. М.: Институт психологии РАН, 2012. 426 с.
29. Влияние родительского стиля воспитания на развитие самоотношения в подростковом возрасте / О.В. Шайдурова, Н.А. Гончаревич, М.В. Ростовцева и др. // Science for Education Today. 2019. Т. 9, № 3. С. 28–41.
References on translit
-Copyright (c) 2025 Psychology. Psychophysiology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.